BISKOPPENS NYHEDSBREV

Sommer 2026

Biskop Ulla Thorbjørn Hansen

Vi vil fred her til lands!

"Jeg bad de mange fremmødte på Sankt Hans aften om at se på hinanden som det egentlige bål. For det er netop det gode fællesskab, der er lyset, der lyser op i mørket og kan være et værn mod det onde - alt det, der vil få os til at miste modet."

 

Læs hele biskoppens sommerhilsen
 
Folkekirken er med på Roskilde Festival

Et åndehul med hjerte - folkekirken er med på Roskilde Festival

I morgen lørdag åbner Roskilde Festival igen, og midt i sansebombardementet står 18 unge frivillige og 10 præster klar til at byde festivalgæster velkommen i folkekirkens pauserum Rest & Reset på Camping Øst.

For tre af de unge frivillige, Lærke, Noa og Nanna, er det netop værtskabet, der er kernen i pauserummet.

”Det er virkelig et pusterum, hvor du kan få lov til at trække vejret,” siger Noa (21 år) og fortsætter: ”Sidste år var der flere, der beskrev det som et sted, hvor det føltes som at komme hjem. Det er et trygt sted.”

Lærke, (21 år) er enig: ”Ja, det er et åndehul med hjerte.”

Sidste år blev Rest & Reset hurtigt et populært samlingspunkt på festivalen. For Nanna (24 år) var det en særlig oplevelse at se, hvordan mennesker i alle aldre tog stedet til sig.

”Det var virkelig fedt at se, at det, vi havde brugt måneder på at skabe, faktisk blev brugt af dem, der havde brug for det. Altså vi havde jo fuldt hus, fra vi åbnede til vi lukkede. Der kom mennesker i mange forskellige aldre og fra mange forskellige baggrunde, og de var virkelig glade for stedet,” siger hun.

Forud for årets festival har de frivillige blandt andet deltaget i et værtskabskursus. Målet har været at blive endnu bedre til at skabe den særlige atmosfære, som gæsterne møder i teltet.

”Vi aflæser vores gæster uden at være for opsøgende. Folk skal have lov til at komme herned og hvile sig uden straks at blive mødt af nogen, der fortæller dem, hvad de skal. Man skal bare kunne være her,” siger Noa.

De tre unge frivillige oplever, at der er et særligt behov for denne type rum på en festival, hvor dagene er fyldt med musik, fællesskab, indtryk og højt tempo.

”Der er ikke andre rum som det her på festivalen", fortæller Nanna.

"Her er der ikke travlt. Der er ikke noget, der skal nås, og ikke noget bestemt tidspunkt, man skal være her. Man bliver ikke mødt med forventninger. Man kan bare være her,” siger hun.

Rest & Reset er et samarbejde mellem stifterne i Roskilde, København og Helsingør. Det ligger på Camping Øst og holder åbent for alle festivalgæster alle dage under hele Roskilde Festival.

Følg med i livet under festivalen på Rest & Resets Instagram-profil: #restandresetrf

Nyt fra stiftsadministrationen

Nyt fra stiftsadministrationen

Efter sommeren byder vi velkommen til fire nye kolleger i stiftsadministrationen
 
Kasper Hyllebjerg tiltræder den 1. august som jurist. Han kommer fra en stilling som teamleder i Københavns Folkeregister og har tidligere arbejdet en årrække som jurist i Kirkeministeriet. Vi glæder os til at få glæde af hans juridiske erfaring.
 
Pascale Pedersen starter den 3. august som specialkonsulent på byggeområdet. Hun er uddannet bygningscivilingeniør fra DTU og har mere end 30 års erfaring med bygge- og anlægsprojekter fra både stat, kommune og det private erhvervsliv – herunder arbejde med fredede bygninger.
 
Inge Hebsgaard Andersen har første arbejdsdag den 27. juli i bispesekretariatet. Hun kommer med bred administrativ erfaring fra blandt andet Egedal Fjernvarme, Frederikssund Kommune og ATP Ejendomme, hvor hun har arbejdet med økonomi, administration og koordinering.
 
Henriette Folkmann tiltræder den 1. august som bispesekretær. Hun kommer fra ATP, hvor hun har arbejdet som lønspecialist, og har tidligere været ansat som løn- og økonomimedarbejder i HK Danmark. Hun bringer stor erfaring med administration og service.
 
Vi glæder os til at byde alle fire velkommen og ser frem til samarbejdet.
 
Renoveringen af Roskilde Palæ
 
Istandsættelsen af Roskilde Palæ skrider planmæssigt frem. Vi håber at kunne påbegynde flytningen fra stueetagen til de nyistandsatte kontorer på 1. sal i løbet af august – endnu en vigtig milepæl i renoveringen.
  

Så er programmet klar!

Kom til Roskilde søndag den 20. september og deltag i den grønne éndags-festival Skaberværk - en dag med oplevelser for både store og små. Temaet er Guds mirakel - værd at kæmpe for.

Nyd inspirerende talks og hyggelig stemning i biskoppens have, mens børnene kan gå på opdagelse i sjove aktiviteter. Du kan også fordybe dig i workshops om blandt andet Frans af Assisi og biodiverse kirkegårde, tage med på pilgrimsvandring langs fjorden eller deltage i festgudstjenester i Roskilde Domkirke.

På festivalen markerer vi også starten på et nyt projekt Se, en sommerfugl, som folkekirken i Roskilde Stift og Danmarks Naturfredningsforening arbejder sammen om. Projektet skal styrke arbejdet med natur og biodiversitet på stiftets kirkegårde.

Vi glæder os til at se dig til en inspirerende dag i skaberværkets tegn!

 

Se programmet her

Siden sidst

Det har været endnu en begivenhedsrig tid i Roskilde Stift.

Onsdag den 17. juni holdt vi traditionen tro det årlige landemode i Roskilde Stift med gudstjeneste i Roskilde Domkirke og efterfølgende samvær i Palægården.
 
Det var provst Stefan Lamhauge Hansen, der prædikede, og derfor var det frivillige fra Slagelse Provsti, der hjalp til ved den efterfølgende reception - stor tak til dem.
 
Kl. 14.30 gik jeg sammen med provsterne og stiftsamtmanden, som traditionen foreskriver, fra domprovsteboligen til årets landemodeforhandlinger, som i år på grund af renoveringen af landemodesalen i Det Gule Palæ fandt sted i Konventhuset.
 
Landemode 2026
Der var mange præster mødt op til det traditionsrige præste-optog.
Landemode 2026
Stiftsamtmanden, Roskildes Borgmester og formand for Roskilde Domsogns menighedsråd deltog også i præste-optoget.
Der var også mulighed for at gå en tur i biskoppens have.
Morten Lystrup Thomsen har fungeret som konstitueret kontorchef, indtil Eva Smedegaard Eland tiltrådte som kontorchef den 1. juni.
 

Da den nye regering har besluttet at nedlægge tre ministerier, har vi skullet sige farvel til By-, Land- og Kirkeministeriet, som vi kender det – og til departementschef Christian Dons Christensen.

I den anledning var medarbejdere, samarbejdspartnere og venner af ministeriet inviteret til afskedsreception, så der kunne blive sagt et ordentligt farvel til Christian Dons Christensen. Det var der mange, der benyttede muligheden til.

 

Besøg af praktikant
Afskedsreception for departementschef Christian Dons Christensen.

Skal Lolland-Falsters Stift nedlægges og i stedet erstattes af et nyt og større Storstrøms Stift?

Det spørgsmål fik over 100 mennesker til at møde op på Højskolen Emmaus i Haslev og debattere mine bispekollegers forslag om at ændre Roskilde og Lolland-Falsters stiftsgrænser. Der var masser af indlæg og stor debatlyst.

 

Jubilæum
Stormøde i Haslev om stiftsgrænser .

I år var der ikke bål alle steder på grund af tørke og brandfare. Blandt andet ved Fjordglimt Kulturhus i Jyllinge, hvor jeg var inviteret til at holde tale. Her varmede vi os i stedet for ved fællesskabets ild. Læs mere i min sommerhilsen.

Foto: Fjordglimt Jyllinge
Strandkirken ved Marielyst.
Flot fremmøde ved årsfestgudstjeneste i Strandkirken.
 
Den 24. juni var der årsfestgudstjeneste i Strandkirken ved Marielyst, hvor jeg prædikede. Der var kaffebord og lotteri, og hele overskuddet samt de indsamlede midler gik direkte til Strandkirken.
 
Workshop med arbejdsgruppen for præstelig betjening.
 
Den nuværende præstefordelingsmodel udløber i 2027 og skal derfor nu gentænkes. Der er nedsat et udvalg, hvor jeg er blevet udpeget som en af tre biskopper.
 
Torsdag deltog jeg i en workshop, hvor både Præsteforeningen, Provsteforeningen og Landsforeningen for Menighedsråd også deltog. Der var lagt op til, at alle kunne komme med input og idéer til arbejdsgruppen, som mødes igen i august.
 
Provstekolleger holder tale for provst Sofie Frost Bondorff (ude til venstre)

 

I går var der åbent hus og reception i anledning af, at provst i Greve-Solrød, Sofie Frost Bondorff, fyldte 50 år. Det blev samtidig en anledning til at se den nyistandsatte provstebolig. Mange var mødt op for at ønske tillykke, og der blev sunget flerstemmig fødselsdagssang – med tre provster som forsangere.

Siden sidst har jeg også været til O-møde i Grevinge og kan se frem til tre O-møder mere inden sommerferien i Boholte, Ølsemagle og Jystrup.

Jeg ønsker jer alle en god sommer.

 

Trænger du til ny viden og inspiration?

 
 
Se alle tilbud i stiftes kalender, her.